Hvordan startede HotelSpecials?
Der er sket meget, siden vi for mere end 15 år siden tog det første spadestik til det, der i dag har udviklet sig til HotelSpecials. Det hele startede i 99 (!), hvor jeg, Fredrik, studerede i Italien og mødte Google-nørden, Remco, fra Holland. I løbet af kort tid blev vi venner for livet og blev desuden smidt af internet-kurset, fordi vi ikke forstod italiensk. I dag snakker vi stadig om ”gruppa trenta e finita”, som var det, læreren kaldte os. Da jeg er meget god til matematik, vidste jeg, at ”trenta” betød 30, og at vi var gruppe 30. Med ”Finita” måtte læreren mene, at vi var ”finished” og altså ikke længere var velkomne på kurset. Tak for det LIUC! Vi kan vist roligt sige, at vi har gjort op for det nu!
Tilbage i Sverige hørte jeg fra Remco, som ville have, at jeg teamede op med ham og hans ven, Nick, som havde en hjemmeside med nogle hoteller. Jeg og min ven Tobias (som nu har forladt HotelSpecials) hoppede med på vognen og skabte en særskilt side med hoteller i Sverige. Langsomt men stødt stigende så vi interessen for vores hoteller stige, og i 2003 lancerede vi HotelSpecials rigtigt.
Den store milepæl
I de første par år kombinerede jeg et nattearbejde i en bank med mit arbejde hos HotelSpecials i dagtimerne – og heldigvis var der ikke mange, der ringede i nattetimerne. Anderledes så det dog ud i dagtimerne, hvor telefonen ringede meget mere! Den første sommer var det bagende varmt udenfor, og på vores tagkontor må det mindst have været 30 grader. Der sad vi i bar overkrop (ingen billeder ?) med tre faste telefonlinjer opkoblet – to linjer ind for kunderne og en til at ringe ud fra (en hurtig løsning, da vi ikke havde råd til en omstilling). Sommetider hjalp kæresterne også til (Tak <3).
På et eller andet tidspunkt omkring 2007 gik det op for os, at vi var på rette spor. Vi fik mere end 1000 bookinger på én dag! Og hvis 1000 personer på én dag ville købe vores koncept, så måtte det være værd at satse på. På det tidspunkt havde vi mest bare tænkt, at vi måske kunne få et par gratis weekender ud af det til os selv.
Uden risikokapital, lån eller andet var vores første store investering en annonce til 30.000. Jeg har også for længst fortrængt den gang, vi satsede 50.000 på en helside i Metro, som vi kun fik tre telefonsamtaler ud af. Vi sad stadig hver fredag og udskrev fakturerer manuelt og sendte breve med håndskrevne adresser. Teamwork!
It’s in the name!
Vores vision er at skabe det perfekte ophold, og at vores kunder skal få en lidt bedre ferie til en lidt bedre pris. HotelSpecials ER specialudbyderen af hoteller. Det var sådan det begyndte, og sådan det kommer til at fortsætte. De fleste laver andet end bare at være på deres hotel, når de er på ferie. Der bliver spist godt, slappet af eller shoppet løs. Så hvorfor ikke tilbyde noget, der indeholder alt det? Eller lade gæsterne sammensætte deres egen pakke? Kan vi endda tilbyde lidt rabat på de ekstra ting, som gør ferien lidt bedre for vores kunder? Det er præcis det, vi kalder en ”special”!
Skal man skabe det perfekte ferieophold, så støder man til tider ind i udfordringer. Jeg husker en gang for mange år siden, hvor en kunde ringede og sagde, at der ikke var booket noget værelse til dem på hotellet, da de kom frem. Hotellet havde glemt at oprette bookingen. Intet problem – den fikser vi! Da der på det tidspunkt var koncert med Bruce Springsteen i Göteborg, var der fuldt booket, og det var ikke helt nemt. Desuden var der tale om 3 par (vi elsker ferierejsende par, som vil teste nye ting), som havde taget turen ned fra Östersund til Göteborg. Efter at hele teamet havde ringet rundt til mere end 100 på bare 20 minutter, fik vi fat på 3 værelser til dem. Problem? Det var alt sammen enkeltværelser! Vi tog en hurtig tur forbi Systembolaget og chokoladebutikken, og 30 minutter senere havde vi pyntet deres enkeltværelser op med champagne, chokolade og en håndskrevet seddel med en undskyldning og et ønske om en romantisk weekend i enkeltsenge. På vores cykler (ingen af os havde råd til biler…) kørte vi hen med deres bagage (inklusive 4 rammer dansk øl) til det nye hotel og lod gæsterne tage en taxa på vores regning. Når man driver en virksomhed, dukker der altid problemer op, men takket være det store ’drive’ fra vores ansatte og deres store fokus på vores visioner og værdier, er tingene altid blevet løst.
I dag er vi en virksomhed fuld af specialister. Teamet består af udviklere, digitale markedsførere, account managers og andre nørder (i den mest positive forstand), som alle er specialister eller ønsker at blive det. Men frem for alt vil vi skabe flere og bedre ferieoplevelser for folket!
Hvad så nu?
Meget har forandret sig siden vi startede op for 15 år siden. Med +90 ansatte, fire kontorer i tre lande, hjemmesider i otte lande, to større varemærker (HotelSpecials & BungalowSpecials), så sker der nye ting hver dag. Hver uge læser mere end 3 millioner ferielystne vores nyhedsbrev – nysgerrige for at se, hvilke hoteller og tilbud vi nu lægger frem. Vi er stadig lige så opsatte som før på at være den rejsevirksomhed, som tilbyder mest værdi for pengene for alle vores gæster. Og vi lover at fortsætte med at forbedre os. Jeg, Remco og Nick kommer fortsat til at arbejde for at skabe bedre ferier i fremtiden. Vi ved, at vejen frem er sej, men fremad det skal vi, og vi vil fortsætte med at dele vores historie med jer. Tak for al jeres støtte gennem årene!
Vi har skrevet meget mere på vores hjemmeside om, hvorfor vi er anderledes end de sædvanlige bookingsider.
Har du tanker eller råd? Du er altid velkommen til at kontakte os og se meget mere på HotelSpecials.dk eller blive inspireret på vores blog. Ha’ det godt,
Fredrik
2 kommentarer
I HAR EN RIGTIG GOD HOTELSIDE OG I HAR TIT GODE PRISER OG TILBUD HAR BRUGT JER I RIGTIG MANGE ÅR OG I SKAL BARE FORSÆTTE PÅ DEN MÅDE
🙂 Det lyder rigtigt godt!